17 Temmuz 2008 Perşembe

Ağız organelleri uzun olan keneler

Soy: İxodes
Sadece bu soyda anal oluk anüsü önden çevirir. Ayak çiftleri öne yakındır. Göz yoktur. Türkiye’de tek türü bulunur.
Tür: İxodes ricinus
Soy:Hyalomma
Palplerin ikinci ekleminin boyu eninin 2 katıdır.Bacakları uzun yapılıdır (Şekil 3). Göz vardır. Bu soya bağlı 5 tür Türkiye’de bulunmaktadır.

Tür: Hyalomma anatolicum anatolicum
Tür: Hyalomma anatolicum excavatum
Tür: Hyalomma detritum
Tür: Hyalomma marginatum marginatum
Tür: Hyalomma marginatum rufipes
Tür: Hyalomma marginatum turanicum
Tür: Hyalomma aegyptium Şekil 3. Hyalomma sp. (erkek)

Soy: Amblyomma
Bu soya bağlı türler Afrika keneleridir. Ağız organelleri çok uzundur. Scutum üzerinde renkli alanlar mevcuttur.Göz vardır. Bir tür Türkiye’de Suriye sınırında bir vakada bildirilmişse de, ülkemizde olmadığı kabul edilmekltedir.


Ağız organelleri kısa olanlar

Soy: Haemophysalis
Palplerin ikinci eklemi bazis caputuliyi yanlardan aşar. Göz yoktur. Daha çok Sonbahar ve Kış aylarında görülür. Bu soya bağlı 4 tür Türkiye’de bulumaktadır
Tür: Haemophysalis parva
Tür: Haemophysalis sulcata
Tür: Haemophysalis punctata
Tür: Haemophysalis inermis

Soy: Dermacentor
Bazis caputuli ağız organellerini yanlardan aşmıştır. Göz vardır. Scutum üzeri gri, açık kahverengi ve beyaz renklerde nakışlıdır. Daha çok Sonbahar aylarında aktiftirler ve konak hayvanların koyruk uçların bulunurlar. Türkiye’de 2 türü yaygındır.
Tür: Dermacentor marginatus
Tür: Dermacentor niveus

Soy: Boophilus
Ağız organelleri çok kısa olup, coxa 1’de yarık yoktur. Göz vardır. Türkiye’de bir türü bulunur.
Tür: Boophilus annulatus calcaratus
Soy: Rhipicephalus
Coxa 1’de derin bir yarık olmasıyla Boophilus türlerinden ayrılır.Göz vardır. Bu soya bağlı 3 tür Türkiye’de yaygındır.
Tür: Rhipicephalus sanguineus
Tür: Rhipicephalus bursa
Tür: Rhipicephalus turanicus


Doç.Dr. Zati Vatansever vatansev@veterinary.ankara.edu.tr zativet@hotmail.com

Hiç yorum yok: